På denna sida har styrelsen samlat information som är viktig för dig som är medlem och boende i Brf Tryckaren.
Om du behöver göra en felanmälan ber styrelsen att du själv kontaktar leverantörerna i respektive ärende.
Felanmälan via formulär kan göras via telefon eller via det formulär som du finner här.
Tänk på att det som ligger under ditt underhållsansvar, enligt stadgar och lagstiftning, betalas av lägenhetsinnehavaren.
Att bo i bostadsrätt medför både rättigheter och skyldigheter.
I Bostadsrättslagen samt i föreningens stadgar och ordningsregler kan man se vad som gäller.
Ordningsregler
Längst ner på sidan finner du dokument som kan vara bra att ha tillgång till.
0. AKUT
Felanmälan via formulär på hemsidan: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10 (Bravida-jour)
UBC Teknisk förvaltning – Fastighetsskötare
(Bredablick-gruppen)
Hit kan du även anmäla alla fel som inte är specifikt angivet nedan.
Felanmälan via formulär på hemsidan: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10 (Bravida-jour)
Vid stopp i avlopp:
Kontakta styrelsen via mail eller formuläret för felanmälan. Vi har avtal med Uppsala Avloppsspolning.
Observera: Om stoppet är självförvållat (till exempel på grund av undermålig rengöring eller föremål kastats i avloppet) står du själv för kostnaden.
Glöm inte att även informera styrelsen genom mejl till styrelsen@brftryckaren.se eller felanmälningsformuläret längst ner på denna sidan.
1. Felanmälan
Föreningen har tecknat avtal om bredband & telefoni via Bahnhof och TV via Allente, avtalet gäller från december 2024.
Ring kundtjänst om du har frågor:
BREDBAND & TELEFONI – ring Bahnhof: 010-510 00 00
- Kom igång med ditt bredband: https://bahnhof.se/privat/kundservice/kom-igang-med-ditt-bredband-1000/
- Vill du ha IP-telefoni, måste du själv beställa det!
Läs mer i dokumentet nedan eller på Bahnhof.se
Internet & telefoni via Bahnhof
TV – ring Allente: 08-525 081 06
- Koppla in din TV-Box: https://www.allente.se/kundservice/boxar-och-hardvara/allente-1-anvandarguide/
- Vill du uppgradera ditt TV-paket så går det alldeles utmärkt. Läs mer under rubriken – “Enkelt att uppgradera ditt tv-paket”
Läs mer i dokumentet nedan, eller på Allente.se
TV via Allente 2024-12
Kom igång med bredband och TV!
- Anslut din Bahnhof-router till bredbandsuttaget med en nätverkskabel.
Kabeln ska sitta i routerns uttag märkt ”WAN”. - Anslut routerns strömkabel. Vänta minst 15 minuter.
Viktigt! TV-boxen får inte kopplas in än. - Efter minst 15 minuter: Anslut din dator, mobil eller surfplatta till routern.
Du kan ansluta trådlöst via WiFi, eller direkt med en nätverkskabel. - Öppna en webbläsare, så kommer du till vår aktiveringssida där du väljer din adress och lägenhetsnummer.
Om aktiveringssidan inte dyker upp automatiskt i din webbläsare, skriv in följande adress: dhcp.bahnhof.net - Om internet inte funkar efter 15 minuter, starta om din router.
- Koppla in TV-boxen i Bahnhof-routerns LAN-port 4.
- Om det trots allt inte fungerar ring Bahnhof – 010-510 00 00
Fungerar inte TV-kanalerna?
- Säkerställ att tv-boxen är inkopplad i LAN-port 4 på Bahnhof-routern.
- Stäng av både router och TV-box genom att dra ur deras strömkablar.
- Sätt i routerns strömkabel igen och sätt på den. Vänta 15 minuter.
- Sätt i TV-boxens strömkabel och sätt på den. Vänta tills TV-boxen har kommit igång.
- Om det ändå inte funkar, ring TV-leverantören Allentes kundtjänst: 08-525 081 06.
Enkelt att uppgradera ditt tv-paket
- Streamingtjänster på köpet: Viaplay, SkyShowtime, BBC Nordic+, Nordisk Film+ och
discovery+ ingår vid uppgradering beroende på paket. - 100/150 kr rabatt på månadskostnaden för uppgraderingen av Allentepaketet:
Eftersom din “tv-avgift” fortsätter att ingå i månadsavgiften till föreningen/hyresvärden
även vid en uppgradering av ditt tv-paket så ger vi dig 100/150 kr rabatt på månadskostnaden beroende på vilket paket du väljer att uppgradera till. Rabatten gäller tillsvidare, och endast så länge du bor kvar i föreningen/fastigheten. - Fakturan för tv-paketet du uppgraderar till kommer direkt från Allente:
Vi tillämpar förskottsfakturering och du kan välja mellan betalningssätten pappersfaktura, autogiro och e-faktura.
Inspelningsbar TV-box
Köp till en hårddisk för att göra din box inspelningsbar.
Med en hårddisk kan du skapa ditt eget arkiv med tv-favoriter.
Du kan dessutom pausa dina tv-kanaler medan du går för att
fylla på popcornskålen. Hårddisken har 1 TB minneskapacitet,
vilket innebär att du kan spela in minst 280 timmar av material
i HD-kvalitet.
Hårddisk kan du köpa till oavsett om du väljer att uppgradera
ditt paket eller inte.
Access till Allente Appen
För att aktivera appen behöver du aktivera den antingen:
- via LÄNK: https://www.allente.se/gruppavtal-aktivera
Om länken inte fungerar eller du stöter på problem, ring in istället. - via TELEFON: ring Allente på 08-525 081 06, tryck 2 för teknisk support (du kan ringa efter 1 december, men kontot aktiveras senare).
I båda fallen bör du vara beredd med följande information:
- Boxnummer
Det finner du på baksidan av din Allente TV box, längst ner på den silvriga lappen, numret förgås av: “vUA:” och består av tolv siffror. - Personnummer
- För och efternamn
- Adress
- Lägenhetsnummer (Skatteverkets nummer, 4 siffror tex 1101)
- Epostadress
- Telefonnummer
Om du ringer in så kommer du efter samtalet med Allente kunna registrera dig på Allentes hemsida, tryck på “Mina sidor” och sedan “Ny användare”.
TV Kanaler som ingår:
Beställ Fast telefoni
Fast telefoni, 0 kr/mån
Med Bahnhof fast telefoni betalar du bara för dina samtal. Du
använder din vanliga hemtelefon som vanligt och kan självklart
behålla ditt nuvarande telefonnummer.
För att kunna använda fast telefoni (ip-telefoni), så måste din router bytas ut, det har Bahnhof lovat att det skall göras kostnadsfritt.
Dokument
Fullmakt vid teknikutlämning 2024-11
TV via Allente 2024-12
Internet & telefoni via Bahnhof
UBC Teknisk förvaltning – Fastighetsskötare (Bredablick-gruppen)
Hit kan du även anmäla alla fel som inte är specifikt angivet nedan.
Felanmälan via formulär på hemsidan: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10 (Bravida-jour)
Vid stopp i avlopp:
Kontakta styrelsen via mail eller formuläret för felanmälan. Vi har avtal med Uppsala Avloppsspolning.
Observera: Om stoppet är självförvållat (till exempel på grund av undermålig rengöring eller föremål kastats i avloppet) står du själv för kostnaden.
Glöm inte att även informera styrelsen genom mejl till styrelsen@brftryckaren.se eller felanmälningsformuläret längst ner på denna sidan.
UBC Teknisk förvaltning – Fastighetsskötare
(Bredablick-gruppen)
Felanmälan via formulär på hemsidan: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10
Kontakta Nomor och meddela styrelsen!
Nomor www.nomor.se
Telefon: 0771-122 300
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar i Uppsala
Försäkringsnummer: 250904
Brf Tryckarens organisationsnummer är 769616-5567
Besök från Nomor ingår i föreningens försäkring för alla medlemmar. Besöket är självriskfritt.
Du är skyldig att informera styrelsen om skadedjur eller ohyra.
Mejla (styrelsen@brftryckaren.se) eller använd kontaktformuläret längst ner på denna sidan.
Leverantör är Bravida Fire & Security.
Det finns ingen huvudnyckel. Du måste själv lösa problemet om du har fel på låset, har låst dig ute eller blivit av med en nyckel. Föreningen har inget avtal om låsjour.
Vid behov av låssmed skall Bravida Fire & Security alltid anlitas.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Om du skulle förlora en nyckel, tagg eller din fjärrkontroll – Anmäl det alltid och omgående till styrelsen!
Överlämning av nycklar, taggar och fjärrkontroller sker genom nyckelskåp installerat i uppgång Portalgatan 63, vid tvättstugan
Instruktioner kommer från Bravida Fire & Security när skåpet är redo för inlämning eller utlämning.
Överlåtelser
Vid överlåtelser beställer styrelsen detta hos Bravida Fire & Security ca två veckor innan tillträdet. Om det har skett en överenskommelse om tidigare eller senare tillträde behöver styrelsen särskilt meddelas om detta. Sker inte överlåtelsen av nycklar via skåpet kan styrelsen inte förväntas ha kontroll på er överlåtelse och styrelsen tar således inget ansvar för överlåtelsen eller att antalet nycklar som överlämnas är korrekt. Du som köpare kan då inte vara säker på att du har de enda nycklarna till lägenheten.
Beställning extra lägenhetsnyckel, nyckelbricka eller fjärrkontroll till garage
Det krävs en rekvisition från styrelsen för att kunna beställa nyckel till lägenheten. Beställning kan endast göras hos Bravida Fire & Security.
Fyll i den här blanketten och skicka en scannad eller fotad kopia till styrelsen@brftryckaren.se eller lägg den i Brf Tryckarens postfack på Portalgatan 63.
Blankett Nyckelbeställning
För ändring i porttelefonen använd denna mall, skicka den sedan till styrelsen.
Porttelefon - Beställning
Fungerar inte fjärrkontrollen till garaget?
De två vanligaste orsakerna är att den behöver startas om eller att batteriet är slut.
- Börja med att starta om öppnaren:
- Håll de två markerade knapparna nertryckta i ca 10 sekunder.
- Först blinkar ljusdioden, efter ett tag slocknar den och tillslut lyser med fast sked.
- Nu kan du släppa knapparna och öppnaren bör fungera igen
- Om den ändå inte fungerar så kan batteriet vara slut:
Två knappbatterier, typ CR2016 (3 V)
Upphittade nycklar, taggar eller fjärrkontroller kan anmälas till styrelsen för vidarebefordran till rättmätig ägare.
Bravida Fire and Security
Tekniska problem:
Telefon: 0771-128 128
e-port: service.sakerhet@bravida.se
Om du installerar lås som inte finns i föreningen system är det ditt ansvar att föreningens entreprenörer kan komma in i din lägenhet, föreningen kommer inte hantera detta alls! Utöver det skall föreningens lås återställas vid avflytt, samtliga nycklar skall då finnas annars skall låset ersättas av ett nytt i föreningens system, kostnaden står säljaren för.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Kone Kundcenter
Kundcenter: 0771-50 00 00 (bemannat dygnet runt)
Ange Brf Tryckaren Uppsala och vilket trapphus (adress) det berör.
Det är endast övriga fel och brister som inte kräver akut åtgärd som skall anmälas till styrelsen.
- Epost: styrelsen@brftryckaren.se
- Använd kontaktformuläret här på hemsidan (klicka här)
- Ring någon i styrelsen (anslag finns i trapphuset)
2. Regler
I en bostadsrättslägenhet har man stor frihet att påverka utseende och standard. T.ex. får du själv bestämma och åtgärda ytskikt, inredning och vitvaror. Mindre förändringar som att sätta upp en vägg, flytta en innerdörr och liknande får man också göra.
Man får inte göra något som kan skada byggnaden eller vara till men för grannar.
Åtgärder som medför väsentlig förändring av lägenheten kräver styrelsens godkännande i förväg. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Borrning eller annan och åverkan på fasaden får inte förekomma. Våra putsade fasader är känsliga. Åverkan på dem medför risk för kostsamma problem med sprickor och fuktinträngning.
Borra aldrig djupare än 30 mm i innertaket! Och undersök alltid noga innan du borrar överhuvudtaget. Vi har haft vattenskador av att man borrat i taket och skadat ledningar som ligger ingjutna i bjälklagen.
Persienner skall ha en ljus kulör, annars kan temperaturen mellan glasen bli för hög. Enligt fönstertillverkaren kan rutorna spricka av det och eventuell garanti gäller inte om mörka eller blanka persienner har monterats.
Ventilationsfläkt av villamodell, med motor, får inte installeras. Husens ventilationssystem drivs med centrala fläktar. En fläkt som sätts in lokalt i en lägenhet ger obalans i systemet.
Bakom värmeelementen sitter tilluftsenheter med filter för lägenhetens ventilation. Filtren skall bytas årligen. Filter kan beställas från Acticon AB (www.acticon.se). Uppgift storlek och antal filter per lägenhet finns på hemsidan. Den som vill kan uppgradera med kolfilter i stället för den vanliga filtren. Det kan t.ex. reducera röklukt utifrån.
Inglasning av balkong kräver bygglov. Om du har planer på att glasa in balkongen så kontakta styrelsen! Det kräver även styrelsens skriftliga tillåtelse innan arbete kan påbörjas. Du måste själv stå för alla kostnader, inklusive bygglovet. Inglasningens tak skall förses med ordentlig regnavvattning. Färg på profiler skall vara RAL7010.
Borrning eller annan och åverkan på fasaden får inte förekomma. Våra putsade fasader är känsliga. Åverkan på dem medför risk för kostsamma problem med sprickor och fuktinträngning.
Målning av balkongens undersida får göras i vit kulör NCS 3005-Y50. Färgen skall vara lämplig för betong.
Markisväv skall vara av typ Sandatex Uniti 97 i grafitgrå kulör NCS S 7502-B.
Rökning är förbjuden i alla gemensamma utrymmen, på innegården och inom 8 meter från portar och friskluftsintag.
Vid rökning på balkong, uteplats, terrass eller i andras närhet ska särskild hänsyn tas så att rök inte besvärar. Besvärande rök anses vara en störning och behandlas så.
Att bo med bostadsrätt medför både rättigheter och skyldigheter. I Bostadsrättslagen samt i föreningens stadgar och ordningsregler kan man se vad som gäller.
Ordningsregler
Om du är ny i föreningen läs detta dokument:
Överlåtelsebrev
I Bopärmen, som lämnades ut vid första inflyttningen, finns bl.a. skötselanvisningar för utrustning och material i lägenheterna. Bopärmen tillhör lägenheten men uppdateras inte av föreningen. Uppdaterad information från föreningen finns här på hemsidan. Ett urval av dokument från den ursprungliga Bopärmen finns nedan att hämta hem.
Vid störning hjälper styrelsen till och anmälan görs direkt dit. Mejla (styrelsen@brftryckaren.se), använd kontaktformuläret här på hemsidan (klicka här) eller ring någon i styrelsen (anslag finns i trapphusen).
Nedan följer några generella tips:
Skriv ner hur du upplever situationen, när störningen inträffar (datum och tider) och vart störningen kommer från.
Använd gärna föreningens blankett:
Störningsrapport
- Tänk över problemet, hur stort är problemet? Hur vill du att problemet skall lösas?
- Tala med en bekant så får du ofta perspektiv på situationen.
- Sov på saken och var inte arg när du konfronterar din granne. Gå till din granne för att komma fram till en konkret lösning – inte för att få utlopp för din ilska.
- Prata med din granne. Berätta hur du upplever situationen. Berätta inte vad grannen skall och inte skall göra, det kan uppfattas som ett påhopp.
Föreningen har 135 bilplatser och 3 MC-platser i garage.
25 garageplatser har utrustats med infrastruktur för laddning av fordon – ytterligare 25 projekteras för framtida behov.
Hyra
- Garageplats utan laddinfrastruktur – 850 kr/mån,
- Garageplats med laddinfrastruktur, inkl mätning och debitering – 1100 kr/mån, förbrukning debiteras per kWh, se tariff under den rubriken.
- MC-plats – 300 kr/mån
Vid hyra av garageplats ingår en fjärrkontroll till garageportar, beställning av sådan görs via styrelsen.
Förvaltning
Förvaltningen av föreningens garageplatser samt kö hanteras av numer SBC.
Sedan den 8 mars 2024 hanterar SBC föreningens garageplatser. All hantering skall ske via SBC Hemma (logga in med BankID).
Om du tilldelats en Garageplats med laddinfrastruktur, skall du kontakta styrelsen för att få tillgång till laddningsroboten, via nyckeltagg och telefonapp.
Regler för tilldelning, skifte och kö till garageplats
Grunden är att alla medlemmar skall beredas lika rätt till parkering.
Tilldelning av plats
Tilldelning av plats sker i turordning, man ställs i kö den dagen man ansöker om plats.
Om du ännu inte är inflyttad är det tillträdesdagen som är din prioritet i garagekön.
Styrelsen kan när som helst anvisa annan garageplats – detta kan ske med två veckors varsel.
Vid kö och en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Kö för byte av parkeringsplats
Kö för byte av parkeringsplats inom garaget finns. Datum för ansökan agerar som kösenioritet. Man kan bara ansöka om zontilldelning (Norr K2-6, Syd P33-37, Öst P57-63 eller Väst P53-55). Se nedan karta.
Om en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Dubbla platser
Dubbel tilldelning sker endast i mån av plats och den andra platsen ställs med en månads uppsägning – detta för att bereda plats för de medlemmar, som idag inte har någon plats, som i framtiden vill ha en plats.
Uppsägning av en andra plats sker om kö till garaget finns.
Den som haft förmånen att ha dubbla platser längst är den vars andraplats sägs upp först.
Garageplats med infrastruktur för laddning av fordon
För att kvalificera för en garageplats med infrastruktur för laddning av fordon krävs det att du har en garageplats. Du kan alltså inte kliva före i garagekön.
Dubbel tilldelning av garageplats med laddinfrastruktur sker bara i undantagsfall och faller under regeln för dubbla platser.
Manualer
Easee - Manual Billaddare i Garage
Aimo Park har uppdrag att sköta bevakningen och har rätt att utfärda krav på kontrollavgift vid olovlig parkering, Detta gäller även olovlig användning av P-plats i garaget.
Olovlig parkering anmäls direkt till Parkeringsbolaget:
Aimo Park Telefon 0771-96 90 06
Andrahandsupplåtelse kräver styrelsens godkännande och ges för högst ett år åt gången och per skäl.
– Gäller ej i lägenhet med särskilt avsedd uthyrningsdel.
Förhandsinformation om du kommer få hyra ut eller inte kan inte ges, styrelsen beslutar detta under sina ordinarie möten, ca 10 gånger om året, handläggningstiden kan under längre upphåll (över sommaren eller Jul & Nyår) ta längre tid än 30 dagar.
Ansökan gör du via SBC Hemma.
Loggar in gör du med Bank ID.
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
3. Medlemskap
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
AVIER:
Den första avien för januari 2023 kommer via post, eller Kivra om man är ansluten.
eFaktura
För att få framtida avier via eFaktura kan man byta via sin egen internetbank, eller logga in på SBC Hemma.
Autogiro
Välj autogiro om du vill att dina avier ska dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.
Anmälan sker via din internetbank. Sök upp Brf Tryckaren, Uppsala i listan av autogiroanslutna företag (OBS! Föreningens namn, inte SBC ). Ange ditt kundnummer som betalarnummer i din bank, ditt kundnummer finner du på din avi.
Kom ihåg att också välja om du vill ha dina avier till din epostadress eller till din brevlåda, i annat fall så skickas inga avier ut.
Vi anslöt oss till SBC’s tjänster 2023-01-01 – Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
Hur fungerar elbilsladdning i Brf Tryckaren?
Om du tilldelats en Garageplats med laddinfrastruktur, skall du kontakta styrelsen för att få tillgång till laddningsroboten, via nyckeltagg och telefonapp.
Brf Tryckaren har för tillfället installerat 25 laddrobotar för elbil. Vi har dem lokaliserade tillsammans på plats 201 till 225 i den södra delen av garaget. För detta finns det flera skäl, främst brandtekniska, men även av praktiska skäl.
Du som innehar en elbilsplats betalar för garageplats med laddinfrastruktur, inkl mätning och debitering plus förbrukning som debiteras debiteras per kWh. Avgiften betalas månadsvis i förhand, med undantag för förbrukningen som debiteras i efterhand.
Laddningsroboten som föreningen innehar är av märket Easee, som är en av de ledande aktörerna på marknaden, ett Norskt koncept som passar oss i Brf Tryckaren bra.
För att vi inte skall överbelasta huset som helhet har vi valt att installera en lastbalansering som skall jämna ut energibehovet över dygnet. Det betyder att du kanske inte kan få din bil laddad till max direkt när du kopplar in den.
Lastbalanseringen läser av den totala energiuttaget i fastigheten kommunicerar detta till de individuella laddningsrobotarna via WiFi. Laddningsroboten justerar den utgående laddningen i förhållande till den tillgängliga kapaciteten genom att minska effekten för laddningssessionen om tillgängligheten är låg och om tillgänglig effekt är hög istället köra på med full kapacitet upp till 22 kW, beroende på vad din bil kan ta emot.
Typiskt sett så kan man säga att mellan 17:00 och 22:00 på vardagar när alla kommer hem, disk, tvättmaskin och torktumlarna går heta och maten står på spisen så finns det låg tillgång på effekt till din bil. Där kommer du att få veta, via appen, att laddning väntar på ledig tilldelning eller liknande.
Om du är intresserad av elbilsplats skall du ta kontakt med styrelsen. Under rubriken Garage på denna sida hittar du information om köreglerna.
Information till dig som nyss fått eller innehar en elbilsplats
Här följer några enkla steg som du som ska ladda din bil måste följa för att komma igång
- Styrelsen bjuder in er som användare till anläggningen och er laddstation via ert mobilnummer. Ni kommer då få ett sms till er telefon.
- Klicka på länken i SMS’et. Ni kommer då till Registreringssidan för Easee konto.
- Fyll i efterfrågad information. Klicka på Registrera ny användare!
- Ni kommer därefter få ett nytt sms med aktiveringskoden (OTP) som ska fyllas i här:
- Registreringen är nu genomförd
Installation av appen
- Ladda ner appen, Easee, från Google Play Store eller Apple App Store
- Du loggar in med ert mobilnummer samt valt lösenord
- Klicka på log in
Registrering av RFID Tagg ”Easee Key”
För att använda RFID-tagg till din laddare och för start av laddning så registrerar ni dessa själva i er profil i Easee-appen på er smartphone. Saknar du tagg kontakta styrelsen.
För att lägga till en tagg till din profil finns det tre olika sätt. Alla görs i sektionen Easee Keys i appen. All tre stegen kräver att du har bra täckning på din telefon. För att komma till den sektionen följ dessa steg:
- Öppna Appen Easee på din telefon
- Öppna menyn
- Välj Easee Keys.
- Tryck på + i det övre högra hörnet på skärmen.
Metod 1 — Lägg till bricknumret manuellt
- I appen, tryck på Ange nyckelnummer manuellt.
En ny skärm öppnas. - Skriv in Easee nyckelnumret som står på Easee-taggen.
- Ange ett eget Easee Key-namn för din tagg så du enkelt kan identifiera den såsom “Maggans nycklar”.
- Klicka på Lägg till.
Din tagg är du tillagd och redo att användas.
Metod 2 — Scanna med mobilen
- Tryck på Scanna med telefon.
En ny sektion som talar om att enheten är redo att scanna din tagg, öppnas. - Scanna av taggen
- Ange ett eget Easee Key-namn för din tagg så du enkelt kan identifiera den såsom “Maggans nycklar”.
- Klicka på Lägg till.
Din tagg är du tillagd och redo att användas.
Metod 3 — Scanna med Laddaren
- Tryck på Scanna med laddare.
En ny sektion som talar om att du har x antal sekunder på dig att scanna taggen, öppnas. - Scanna av taggen mot laddaren
- Ange ett eget Easee Key-namn för din tagg så du enkelt kan identifiera den såsom “Maggans nycklar”.
- Klicka på Lägg till.
Din tagg är du tillagd och redo att användas.
Föreningens nuvarande förbrukningsavgifter är:
- El: 2 kr/kWh
- Konsumtionsvatten: 25kr/m3
- Varmvatten: 65kr/m3
- Tvättstuga 35kr/tillfälle
Föreningen har 135 bilplatser och 3 MC-platser i garage.
25 garageplatser har utrustats med infrastruktur för laddning av fordon – ytterligare 25 projekteras för framtida behov.
Hyra
- Garageplats utan laddinfrastruktur – 850 kr/mån,
- Garageplats med laddinfrastruktur, inkl mätning och debitering – 1100 kr/mån, förbrukning debiteras per kWh, se tariff under den rubriken.
- MC-plats – 300 kr/mån
Vid hyra av garageplats ingår en fjärrkontroll till garageportar, beställning av sådan görs via styrelsen.
Förvaltning
Förvaltningen av föreningens garageplatser samt kö hanteras av numer SBC.
Sedan den 8 mars 2024 hanterar SBC föreningens garageplatser. All hantering skall ske via SBC Hemma (logga in med BankID).
Om du tilldelats en Garageplats med laddinfrastruktur, skall du kontakta styrelsen för att få tillgång till laddningsroboten, via nyckeltagg och telefonapp.
Regler för tilldelning, skifte och kö till garageplats
Grunden är att alla medlemmar skall beredas lika rätt till parkering.
Tilldelning av plats
Tilldelning av plats sker i turordning, man ställs i kö den dagen man ansöker om plats.
Om du ännu inte är inflyttad är det tillträdesdagen som är din prioritet i garagekön.
Styrelsen kan när som helst anvisa annan garageplats – detta kan ske med två veckors varsel.
Vid kö och en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Kö för byte av parkeringsplats
Kö för byte av parkeringsplats inom garaget finns. Datum för ansökan agerar som kösenioritet. Man kan bara ansöka om zontilldelning (Norr K2-6, Syd P33-37, Öst P57-63 eller Väst P53-55). Se nedan karta.
Om en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Dubbla platser
Dubbel tilldelning sker endast i mån av plats och den andra platsen ställs med en månads uppsägning – detta för att bereda plats för de medlemmar, som idag inte har någon plats, som i framtiden vill ha en plats.
Uppsägning av en andra plats sker om kö till garaget finns.
Den som haft förmånen att ha dubbla platser längst är den vars andraplats sägs upp först.
Garageplats med infrastruktur för laddning av fordon
För att kvalificera för en garageplats med infrastruktur för laddning av fordon krävs det att du har en garageplats. Du kan alltså inte kliva före i garagekön.
Dubbel tilldelning av garageplats med laddinfrastruktur sker bara i undantagsfall och faller under regeln för dubbla platser.
Manualer
Easee - Manual Billaddare i Garage
Brf Tryckaren har försäkring för fastigheterna. Vi har också tecknat ett s.k. bostadsrättstillägg kollektivt för alla lägenheter.
Bostadsrättstillägget täcker den inredning och utrustning i lägenheten som bostadsrättshavaren ansvarar för enligt stadgarna (se dessa §32). Det är bl.a. köksinredning, vitvaror, sanitetsporslin, ledningar, innerdörrar, ytterdörr, ytskikt, golvbeläggning.
Om en skada berör både egendom som den boende äger och inredning och utrustning som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för blir det två självrisker. En på hemförsäkringen för egna ägodelar och en på det kollektiva bostadsrättstillägget för inredning och utrustning. Bostadsrättshavarens svarar för båda.
Dubbla självrisker kan undvikas genom att ha ett eget bostadsrättstillägg till den egna hemförsäkringen.
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar Uppsala
Vid skada ring: 018-68 55 00
Du kan också anmäla din skada online här
Försäkringsnummer: 250904
Brf Tryckarens organisationsnummer är 769616-5567
Glöm inte bort att meddela styrelsen. Mejla (styrelsen@brftryckaren.se) eller använd kontaktformuläret längst ner på denna sidan.
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
Andrahandsupplåtelse kräver styrelsens godkännande och ges för högst ett år åt gången och per skäl.
– Gäller ej i lägenhet med särskilt avsedd uthyrningsdel.
Förhandsinformation om du kommer få hyra ut eller inte kan inte ges, styrelsen beslutar detta under sina ordinarie möten, ca 10 gånger om året, handläggningstiden kan under längre upphåll (över sommaren eller Jul & Nyår) ta längre tid än 30 dagar.
Ansökan gör du via SBC Hemma.
Loggar in gör du med Bank ID.
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
4. Teknik
Ventilationsfläkt av villamodell, med motor, får inte installeras. Husens ventilationssystem drivs med centrala fläktar. En fläkt som sätts in lokalt i en lägenhet ger obalans i systemet.
Bakom värmeelementen sitter tilluftsenheter med filter för lägenhetens ventilation. Filtren skall bytas årligen. Filter kan beställas från Acticon AB (www.acticon.se). Uppgift storlek och antal filter per lägenhet finns på hemsidan. Den som vill kan uppgradera med kolfilter i stället för den vanliga filtren. Det kan t.ex. reducera röklukt utifrån.
Föreningen tillverkar el på våra tak, med 556 solpaneler som tillsammans producerar upp till 1,4 MWh per dag.
Vill du följa vår egentillverkade el så kolla in denna LÄNK
Under januari 2024 införde föreningen individuell mätning och debitering (IMD) för konsumtionsvatten och varmvatten.
Under hösten/vintern 2024 inför vi IMD för värmefördelning.
Dessa avgifter kommer läggas på toppen av din nuvarande årsavgift till föreningen och anses således vara en avgiftshöjning.
Stämman beslutade i juni 2022 att införa IMD (Individuell Mätning och Debitering) för varmvatten, konsumtionsvatten samt värmefördelning.
Varför IMD?
Styrelsen anser att alla bör kunna påverka sin egen kostnad i förhållande till sin egen förbrukning, där det är möjligt. För el är det för oss alla en självklarhet. Lika självklart börjar det bli för vatten och för värmefördelningen växer det sig starkare i hela Europa.
Initialt vill styrelsen tillse att förbrukningen begränsas till det som är nödvändigt och att slöseri undviks. Det håller kostnadsmassan kontrollerad och är bra för miljön. Men föreningen behöver över tid även få in mer pengar för att täcka stigande kostnader.
Med individuell mätning och debitering (IMD) för kall- och varmvatten samt värmefördelning kommer föreningen kunna mäta och debitera för din lägenhets förbrukning. Normalt leder IMD till minskad förbrukning med 15 – 30 %.
Hur fungerar det?
Förbrukning och fördelningen debiteras tillsammans med månadsavgift på föreningens månadsavi. Avräkningen sker kvartalsvis och kvartalskostnaden delas i tre lika stora delar som fördelas på de kommande tre avierna.
Vattenförbrukning
Priset per förbrukningsenhet (m3 – kubikmeter) fastställs baserat på föreningens förbruknings och infrastrukturkostnader, så som abonnemangs, förbrukning- (total, gemensamt och alla lägenheters) samt mätnings- och faktureringskostnader som allt fördelas per förbrukningsenhet (m3) och faktureras dig som medlem. För kostnad per förbrukningsenhet se rubriken förbrukningsavgifter.
Du kan följa din egen förbrukning på Techems boendeportal – LÄNK.
Saknar du tillgång – ta kontakt med styrelsen.
Värmefördelning
För värmefördelningen är det flera faktorer som spelar in. Hur varmt du har i lägenheten, hur många väderutsatta väggar som lägenheten har etc.
Därför används den så kallade 3/3 metoden:
- Första tredjedelen efter andelstal.
Alltså på samma sätt som vi fördelar värmekostnaden idag. På så sätt får alla betala sin andel av de fasta kostnaderna, inkl. rörförluster och därmed för en “grundvärme” i fastigheten. - Nästa tredjedel fördelas sedan efter uppmätt förbrukning på värmemätarna på radiatorerna. På så sätt skapar man incitament att hushålla med sin förbrukning, inte ta ut mer värme än man behöver och definitivt inte vädra ut värmen genom öppna fönster.
- Den sista tredjedelen fördelas efter inomhustemperatur.
På så sätt säkerställer man att man betalar för den värmen man har i sin lägenhet, även om man av någon anledning inte behöver plocka ut motsvarande andel värme från radiatorerna.
Hur fungerar elbilsladdning i Brf Tryckaren?
Om du tilldelats en Garageplats med laddinfrastruktur, skall du kontakta styrelsen för att få tillgång till laddningsroboten, via nyckeltagg och telefonapp.
Brf Tryckaren har för tillfället installerat 25 laddrobotar för elbil. Vi har dem lokaliserade tillsammans på plats 201 till 225 i den södra delen av garaget. För detta finns det flera skäl, främst brandtekniska, men även av praktiska skäl.
Du som innehar en elbilsplats betalar för garageplats med laddinfrastruktur, inkl mätning och debitering plus förbrukning som debiteras debiteras per kWh. Avgiften betalas månadsvis i förhand, med undantag för förbrukningen som debiteras i efterhand.
Laddningsroboten som föreningen innehar är av märket Easee, som är en av de ledande aktörerna på marknaden, ett Norskt koncept som passar oss i Brf Tryckaren bra.
För att vi inte skall överbelasta huset som helhet har vi valt att installera en lastbalansering som skall jämna ut energibehovet över dygnet. Det betyder att du kanske inte kan få din bil laddad till max direkt när du kopplar in den.
Lastbalanseringen läser av den totala energiuttaget i fastigheten kommunicerar detta till de individuella laddningsrobotarna via WiFi. Laddningsroboten justerar den utgående laddningen i förhållande till den tillgängliga kapaciteten genom att minska effekten för laddningssessionen om tillgängligheten är låg och om tillgänglig effekt är hög istället köra på med full kapacitet upp till 22 kW, beroende på vad din bil kan ta emot.
Typiskt sett så kan man säga att mellan 17:00 och 22:00 på vardagar när alla kommer hem, disk, tvättmaskin och torktumlarna går heta och maten står på spisen så finns det låg tillgång på effekt till din bil. Där kommer du att få veta, via appen, att laddning väntar på ledig tilldelning eller liknande.
Om du är intresserad av elbilsplats skall du ta kontakt med styrelsen. Under rubriken Garage på denna sida hittar du information om köreglerna.
Information till dig som nyss fått eller innehar en elbilsplats
Här följer några enkla steg som du som ska ladda din bil måste följa för att komma igång
- Styrelsen bjuder in er som användare till anläggningen och er laddstation via ert mobilnummer. Ni kommer då få ett sms till er telefon.
- Klicka på länken i SMS’et. Ni kommer då till Registreringssidan för Easee konto.
- Fyll i efterfrågad information. Klicka på Registrera ny användare!
- Ni kommer därefter få ett nytt sms med aktiveringskoden (OTP) som ska fyllas i här:
- Registreringen är nu genomförd
Installation av appen
- Ladda ner appen, Easee, från Google Play Store eller Apple App Store
- Du loggar in med ert mobilnummer samt valt lösenord
- Klicka på log in
Registrering av RFID Tagg ”Easee Key”
För att använda RFID-tagg till din laddare och för start av laddning så registrerar ni dessa själva i er profil i Easee-appen på er smartphone. Saknar du tagg kontakta styrelsen.
För att lägga till en tagg till din profil finns det tre olika sätt. Alla görs i sektionen Easee Keys i appen. All tre stegen kräver att du har bra täckning på din telefon. För att komma till den sektionen följ dessa steg:
- Öppna Appen Easee på din telefon
- Öppna menyn
- Välj Easee Keys.
- Tryck på + i det övre högra hörnet på skärmen.
Metod 1 — Lägg till bricknumret manuellt
- I appen, tryck på Ange nyckelnummer manuellt.
En ny skärm öppnas. - Skriv in Easee nyckelnumret som står på Easee-taggen.
- Ange ett eget Easee Key-namn för din tagg så du enkelt kan identifiera den såsom “Maggans nycklar”.
- Klicka på Lägg till.
Din tagg är du tillagd och redo att användas.
Metod 2 — Scanna med mobilen
- Tryck på Scanna med telefon.
En ny sektion som talar om att enheten är redo att scanna din tagg, öppnas. - Scanna av taggen
- Ange ett eget Easee Key-namn för din tagg så du enkelt kan identifiera den såsom “Maggans nycklar”.
- Klicka på Lägg till.
Din tagg är du tillagd och redo att användas.
Metod 3 — Scanna med Laddaren
- Tryck på Scanna med laddare.
En ny sektion som talar om att du har x antal sekunder på dig att scanna taggen, öppnas. - Scanna av taggen mot laddaren
- Ange ett eget Easee Key-namn för din tagg så du enkelt kan identifiera den såsom “Maggans nycklar”.
- Klicka på Lägg till.
Din tagg är du tillagd och redo att användas.
Föreningen har tecknat avtal om bredband & telefoni via Bahnhof och TV via Allente, avtalet gäller från december 2024.
Ring kundtjänst om du har frågor:
BREDBAND & TELEFONI – ring Bahnhof: 010-510 00 00
- Kom igång med ditt bredband: https://bahnhof.se/privat/kundservice/kom-igang-med-ditt-bredband-1000/
- Vill du ha IP-telefoni, måste du själv beställa det!
Läs mer i dokumentet nedan eller på Bahnhof.se
Internet & telefoni via Bahnhof
TV – ring Allente: 08-525 081 06
- Koppla in din TV-Box: https://www.allente.se/kundservice/boxar-och-hardvara/allente-1-anvandarguide/
- Vill du uppgradera ditt TV-paket så går det alldeles utmärkt. Läs mer under rubriken – “Enkelt att uppgradera ditt tv-paket”
Läs mer i dokumentet nedan, eller på Allente.se
TV via Allente 2024-12
Kom igång med bredband och TV!
- Anslut din Bahnhof-router till bredbandsuttaget med en nätverkskabel.
Kabeln ska sitta i routerns uttag märkt ”WAN”. - Anslut routerns strömkabel. Vänta minst 15 minuter.
Viktigt! TV-boxen får inte kopplas in än. - Efter minst 15 minuter: Anslut din dator, mobil eller surfplatta till routern.
Du kan ansluta trådlöst via WiFi, eller direkt med en nätverkskabel. - Öppna en webbläsare, så kommer du till vår aktiveringssida där du väljer din adress och lägenhetsnummer.
Om aktiveringssidan inte dyker upp automatiskt i din webbläsare, skriv in följande adress: dhcp.bahnhof.net - Om internet inte funkar efter 15 minuter, starta om din router.
- Koppla in TV-boxen i Bahnhof-routerns LAN-port 4.
- Om det trots allt inte fungerar ring Bahnhof – 010-510 00 00
Fungerar inte TV-kanalerna?
- Säkerställ att tv-boxen är inkopplad i LAN-port 4 på Bahnhof-routern.
- Stäng av både router och TV-box genom att dra ur deras strömkablar.
- Sätt i routerns strömkabel igen och sätt på den. Vänta 15 minuter.
- Sätt i TV-boxens strömkabel och sätt på den. Vänta tills TV-boxen har kommit igång.
- Om det ändå inte funkar, ring TV-leverantören Allentes kundtjänst: 08-525 081 06.
Enkelt att uppgradera ditt tv-paket
- Streamingtjänster på köpet: Viaplay, SkyShowtime, BBC Nordic+, Nordisk Film+ och
discovery+ ingår vid uppgradering beroende på paket. - 100/150 kr rabatt på månadskostnaden för uppgraderingen av Allentepaketet:
Eftersom din “tv-avgift” fortsätter att ingå i månadsavgiften till föreningen/hyresvärden
även vid en uppgradering av ditt tv-paket så ger vi dig 100/150 kr rabatt på månadskostnaden beroende på vilket paket du väljer att uppgradera till. Rabatten gäller tillsvidare, och endast så länge du bor kvar i föreningen/fastigheten. - Fakturan för tv-paketet du uppgraderar till kommer direkt från Allente:
Vi tillämpar förskottsfakturering och du kan välja mellan betalningssätten pappersfaktura, autogiro och e-faktura.
Inspelningsbar TV-box
Köp till en hårddisk för att göra din box inspelningsbar.
Med en hårddisk kan du skapa ditt eget arkiv med tv-favoriter.
Du kan dessutom pausa dina tv-kanaler medan du går för att
fylla på popcornskålen. Hårddisken har 1 TB minneskapacitet,
vilket innebär att du kan spela in minst 280 timmar av material
i HD-kvalitet.
Hårddisk kan du köpa till oavsett om du väljer att uppgradera
ditt paket eller inte.
Access till Allente Appen
För att aktivera appen behöver du aktivera den antingen:
- via LÄNK: https://www.allente.se/gruppavtal-aktivera
Om länken inte fungerar eller du stöter på problem, ring in istället. - via TELEFON: ring Allente på 08-525 081 06, tryck 2 för teknisk support (du kan ringa efter 1 december, men kontot aktiveras senare).
I båda fallen bör du vara beredd med följande information:
- Boxnummer
Det finner du på baksidan av din Allente TV box, längst ner på den silvriga lappen, numret förgås av: “vUA:” och består av tolv siffror. - Personnummer
- För och efternamn
- Adress
- Lägenhetsnummer (Skatteverkets nummer, 4 siffror tex 1101)
- Epostadress
- Telefonnummer
Om du ringer in så kommer du efter samtalet med Allente kunna registrera dig på Allentes hemsida, tryck på “Mina sidor” och sedan “Ny användare”.
TV Kanaler som ingår:
Beställ Fast telefoni
Fast telefoni, 0 kr/mån
Med Bahnhof fast telefoni betalar du bara för dina samtal. Du
använder din vanliga hemtelefon som vanligt och kan självklart
behålla ditt nuvarande telefonnummer.
För att kunna använda fast telefoni (ip-telefoni), så måste din router bytas ut, det har Bahnhof lovat att det skall göras kostnadsfritt.
Dokument
Fullmakt vid teknikutlämning 2024-11
TV via Allente 2024-12
Internet & telefoni via Bahnhof
Leverantör är Bravida Fire & Security.
Det finns ingen huvudnyckel. Du måste själv lösa problemet om du har fel på låset, har låst dig ute eller blivit av med en nyckel. Föreningen har inget avtal om låsjour.
Vid behov av låssmed skall Bravida Fire & Security alltid anlitas.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Om du skulle förlora en nyckel, tagg eller din fjärrkontroll – Anmäl det alltid och omgående till styrelsen!
Överlämning av nycklar, taggar och fjärrkontroller sker genom nyckelskåp installerat i uppgång Portalgatan 63, vid tvättstugan
Instruktioner kommer från Bravida Fire & Security när skåpet är redo för inlämning eller utlämning.
Överlåtelser
Vid överlåtelser beställer styrelsen detta hos Bravida Fire & Security ca två veckor innan tillträdet. Om det har skett en överenskommelse om tidigare eller senare tillträde behöver styrelsen särskilt meddelas om detta. Sker inte överlåtelsen av nycklar via skåpet kan styrelsen inte förväntas ha kontroll på er överlåtelse och styrelsen tar således inget ansvar för överlåtelsen eller att antalet nycklar som överlämnas är korrekt. Du som köpare kan då inte vara säker på att du har de enda nycklarna till lägenheten.
Beställning extra lägenhetsnyckel, nyckelbricka eller fjärrkontroll till garage
Det krävs en rekvisition från styrelsen för att kunna beställa nyckel till lägenheten. Beställning kan endast göras hos Bravida Fire & Security.
Fyll i den här blanketten och skicka en scannad eller fotad kopia till styrelsen@brftryckaren.se eller lägg den i Brf Tryckarens postfack på Portalgatan 63.
Blankett Nyckelbeställning
För ändring i porttelefonen använd denna mall, skicka den sedan till styrelsen.
Porttelefon - Beställning
Fungerar inte fjärrkontrollen till garaget?
De två vanligaste orsakerna är att den behöver startas om eller att batteriet är slut.
- Börja med att starta om öppnaren:
- Håll de två markerade knapparna nertryckta i ca 10 sekunder.
- Först blinkar ljusdioden, efter ett tag slocknar den och tillslut lyser med fast sked.
- Nu kan du släppa knapparna och öppnaren bör fungera igen
- Om den ändå inte fungerar så kan batteriet vara slut:
Två knappbatterier, typ CR2016 (3 V)
Upphittade nycklar, taggar eller fjärrkontroller kan anmälas till styrelsen för vidarebefordran till rättmätig ägare.
Bravida Fire and Security
Tekniska problem:
Telefon: 0771-128 128
e-port: service.sakerhet@bravida.se
Om du installerar lås som inte finns i föreningen system är det ditt ansvar att föreningens entreprenörer kan komma in i din lägenhet, föreningen kommer inte hantera detta alls! Utöver det skall föreningens lås återställas vid avflytt, samtliga nycklar skall då finnas annars skall låset ersättas av ett nytt i föreningens system, kostnaden står säljaren för.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Elförbrukning debiteras tillsammans med månadsavgift på föreningens månadsavi.
Elpris: 2,00 kr / kWh, (från 1 februari, 2023)
Avräkningen sker kvartalsvis och kvartalskostnaden delas i tre lika stora delar som fördelas på de kommande tre avierna.
Priset per förbrukningsenhet (kWh) fastställs baserat på föreningens förbruknings och infrastrukturkostnader, så som abonnemangs- (en gemensam), effekt-, förbrukning- (total, gemensamt och alla lägenheters) samt mätnings- och faktureringskostnader som allt fördelas per förbrukningsenhet (kWh) och faktureras dig som medlem.
Du kan följa din egen förbrukning på Techems boendeportal – LÄNK.
Saknar du tillgång – ta kontakt med styrelsen.
Stämman beslutade i juni 2020 att införa gemensamhetsabonnemang för el, detta som ett första steg mot att investera i solpaneler som genererar el till föreningens gemensamma fastighetsel, hyreslokalen (närlivs-butiken) och medlemmars bostadsrätter.
Gemensamhets-abonnemang för el är en förutsättning för att distributionen av vår egenproducerade el skall fungera och i sig en besparing för samtliga medlemshushåll i föreningen.
I praktiken har föreningen ett abonnemang som täcker alla 170 hushåll i föreningen, butiken och fastighetsel. Vi har ersätt Vattenfalls elmätare med egna. Föreningen är distributör av el till dess medlemmar och även till viss del – producent.
Dokument
Bopärmen
Bopärmen är inte längre aktuell, all information du behöver finns här på hemsidan.