Föreningen har tecknat avtal om bredband & telefoni via Bahnhof och TV via Allente, avtalet gäller från december 2024.
Ring kundtjänst om du har frågor:
BREDBAND & TELEFONI – ring Bahnhof: 010-510 00 00
- Kom igång med ditt bredband: https://bahnhof.se/privat/kundservice/kom-igang-med-ditt-bredband-1000/
- Vill du ha IP-telefoni, måste du själv beställa det!
Läs mer i dokumentet nedan eller på Bahnhof.se
Internet & telefoni via Bahnhof
TV – ring Allente: 08-525 081 06
- Koppla in din TV-Box: https://www.allente.se/kundservice/boxar-och-hardvara/allente-1-anvandarguide/
- Vill du uppgradera ditt TV-paket så går det alldeles utmärkt. Läs mer under rubriken – “Enkelt att uppgradera ditt tv-paket”
Läs mer i dokumentet nedan, eller på Allente.se
TV via Allente 2024-12
Kom igång med bredband och TV!
- Anslut din Bahnhof-router till bredbandsuttaget med en nätverkskabel.
Kabeln ska sitta i routerns uttag märkt ”WAN”. - Anslut routerns strömkabel. Vänta minst 15 minuter.
Viktigt! TV-boxen får inte kopplas in än. - Efter minst 15 minuter: Anslut din dator, mobil eller surfplatta till routern.
Du kan ansluta trådlöst via WiFi, eller direkt med en nätverkskabel. - Öppna en webbläsare, så kommer du till vår aktiveringssida där du väljer din adress och lägenhetsnummer.
Om aktiveringssidan inte dyker upp automatiskt i din webbläsare, skriv in följande adress: dhcp.bahnhof.net - Om internet inte funkar efter 15 minuter, starta om din router.
- Koppla in TV-boxen i Bahnhof-routerns LAN-port 4.
- Om det trots allt inte fungerar ring Bahnhof – 010-510 00 00
Fungerar inte TV-kanalerna?
- Säkerställ att tv-boxen är inkopplad i LAN-port 4 på Bahnhof-routern.
- Stäng av både router och TV-box genom att dra ur deras strömkablar.
- Sätt i routerns strömkabel igen och sätt på den. Vänta 15 minuter.
- Sätt i TV-boxens strömkabel och sätt på den. Vänta tills TV-boxen har kommit igång.
- Om det ändå inte funkar, ring TV-leverantören Allentes kundtjänst: 08-525 081 06.
Enkelt att uppgradera ditt tv-paket
- Streamingtjänster på köpet: Viaplay, SkyShowtime, BBC Nordic+, Nordisk Film+ och
discovery+ ingår vid uppgradering beroende på paket. - 100/150 kr rabatt på månadskostnaden för uppgraderingen av Allentepaketet:
Eftersom din “tv-avgift” fortsätter att ingå i månadsavgiften till föreningen/hyresvärden
även vid en uppgradering av ditt tv-paket så ger vi dig 100/150 kr rabatt på månadskostnaden beroende på vilket paket du väljer att uppgradera till. Rabatten gäller tillsvidare, och endast så länge du bor kvar i föreningen/fastigheten. - Fakturan för tv-paketet du uppgraderar till kommer direkt från Allente:
Vi tillämpar förskottsfakturering och du kan välja mellan betalningssätten pappersfaktura, autogiro och e-faktura.
Inspelningsbar TV-box
Köp till en hårddisk för att göra din box inspelningsbar.
Med en hårddisk kan du skapa ditt eget arkiv med tv-favoriter.
Du kan dessutom pausa dina tv-kanaler medan du går för att
fylla på popcornskålen. Hårddisken har 1 TB minneskapacitet,
vilket innebär att du kan spela in minst 280 timmar av material
i HD-kvalitet.
Hårddisk kan du köpa till oavsett om du väljer att uppgradera
ditt paket eller inte.
Access till Allente Appen
För att aktivera appen behöver du aktivera den antingen:
- via LÄNK: https://www.allente.se/gruppavtal-aktivera
Om länken inte fungerar eller du stöter på problem, ring in istället. - via TELEFON: ring Allente på 08-525 081 06, tryck 2 för teknisk support (du kan ringa efter 1 december, men kontot aktiveras senare).
I båda fallen bör du vara beredd med följande information:
- Boxnummer
Det finner du på baksidan av din Allente TV box, längst ner på den silvriga lappen, numret förgås av: “vUA:” och består av tolv siffror. - Personnummer
- För och efternamn
- Adress
- Lägenhetsnummer (Skatteverkets nummer, 4 siffror tex 1101)
- Epostadress
- Telefonnummer
Om du ringer in så kommer du efter samtalet med Allente kunna registrera dig på Allentes hemsida, tryck på “Mina sidor” och sedan “Ny användare”.
TV Kanaler som ingår:
Beställ Fast telefoni
Fast telefoni, 0 kr/mån
Med Bahnhof fast telefoni betalar du bara för dina samtal. Du
använder din vanliga hemtelefon som vanligt och kan självklart
behålla ditt nuvarande telefonnummer.
För att kunna använda fast telefoni (ip-telefoni), så måste din router bytas ut, det har Bahnhof lovat att det skall göras kostnadsfritt.