På denna sida har styrelsen samlat information som är viktig för dig som är medlem och boende i Brf Tryckaren.
Om du behöver göra en felanmälan ber styrelsen att du själv kontaktar leverantörerna i respektive ärende.
Felanmälan via formulär kan göras via telefon eller via det formulär som du finner här.
Tänk på att det som ligger under ditt underhållsansvar, enligt stadgar och lagstiftning, betalas av lägenhetsinnehavaren.
Att bo i bostadsrätt medför både rättigheter och skyldigheter.
I Bostadsrättslagen samt i föreningens stadgar och ordningsregler kan man se vad som gäller.
Längst ner på sidan finner du dokument som kan vara bra att ha tillgång till.
0. AKUT
Felanmälan via formulär på hemsidan: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10 (Bravida-jour)
UBC Teknisk förvaltning – Fastighetsskötare
(Bredablick-gruppen)
Hit kan du även anmäla alla fel som inte är specifikt angivet nedan.
Felanmälan via formulär på hemsidan: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10 (Bravida-jour)
Vid stopp i avlopp:
Kontakta styrelsen via mail eller formuläret för felanmälan. Vi har avtal med Uppsala Avloppsspolning.
Observera: Om stoppet är självförvållat (till exempel på grund av undermålig rengöring eller föremål kastats i avloppet) står du själv för kostnaden.
Glöm inte att även informera styrelsen genom mejl till styrelsen@brftryckaren.se eller felanmälningsformuläret längst ner på denna sidan.
1. Felanmälan
UBC Teknisk förvaltning – Fastighetsskötare
(Bredablick-gruppen)
Felanmälan via formulär på hemsidan: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/
Telefon (07:00-16:00): 018-12 55 38
Jourtelefon: 018-10 04 10
Kontakta Nomor och meddela styrelsen!
Nomor www.nomor.se
Telefon: 0771-122 300
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar i Uppsala
Försäkringsnummer: 250904
Brf Tryckarens organisationsnummer är 769616-5567
Besök från Nomor ingår i föreningens försäkring för alla medlemmar. Besöket är självriskfritt.
Du är skyldig att informera styrelsen om skadedjur eller ohyra.
Mejla (styrelsen@brftryckaren.se) eller använd kontaktformuläret längst ner på denna sidan.
Leverantör är Bravida Fire & Security.
Det finns ingen huvudnyckel. Du måste själv lösa problemet om du har fel på låset, har låst dig ute eller blivit av med en nyckel. Föreningen har inget avtal om låsjour.
Vid behov av låssmed skall Bravida Fire & Security alltid anlitas.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Om du skulle förlora en nyckel, tagg eller din fjärrkontroll – Anmäl det alltid och omgående till styrelsen!
Överlämning av nycklar, taggar och fjärrkontroller sker genom nyckelskåp installerat i uppgång Portalgatan 63, vid tvättstugan
Instruktioner kommer från Bravida Fire & Security när skåpet är redo för inlämning eller utlämning.
Överlåtelser
Vid överlåtelser beställer styrelsen detta hos Bravida Fire & Security ca två veckor innan tillträdet. Om det har skett en överenskommelse om tidigare eller senare tillträde behöver styrelsen särskilt meddelas om detta. Sker inte överlåtelsen av nycklar via skåpet kan styrelsen inte förväntas ha kontroll på er överlåtelse och styrelsen tar således inget ansvar för överlåtelsen eller att antalet nycklar som överlämnas är korrekt. Du som köpare kan då inte vara säker på att du har de enda nycklarna till lägenheten.
Beställning extra lägenhetsnyckel, nyckelbricka eller fjärrkontroll till garage
Det krävs en rekvisition från styrelsen för att kunna beställa nyckel till lägenheten. Beställning kan endast göras hos Bravida Fire & Security.
Fyll i den här blanketten och skicka en scannad eller fotad kopia till styrelsen@brftryckaren.se eller lägg den i Brf Tryckarens postfack på Portalgatan 63.
Blankett Nyckelbeställning
För ändring i porttelefonen använd denna mall, skicka den sedan till styrelsen.
Porttelefon - Beställning
Fungerar inte fjärrkontrollen till garaget?
De två vanligaste orsakerna är att den behöver startas om eller att batteriet är slut.
- Börja med att starta om öppnaren:
- Håll de två markerade knapparna nertryckta i ca 10 sekunder.
- Först blinkar ljusdioden, efter ett tag slocknar den och tillslut lyser med fast sked.
- Nu kan du släppa knapparna och öppnaren bör fungera igen
- Om den ändå inte fungerar så kan batteriet vara slut:
Två knappbatterier, typ CR2016 (3 V)
Upphittade nycklar, taggar eller fjärrkontroller kan anmälas till styrelsen för vidarebefordran till rättmätig ägare.
Bravida Fire and Security
Tekniska problem:
Telefon: 0771-128 128
e-port: service.sakerhet@bravida.se
Om du installerar lås som inte finns i föreningen system är det ditt ansvar att föreningens entreprenörer kan komma in i din lägenhet, föreningen kommer inte hantera detta alls! Utöver det skall föreningens lås återställas vid avflytt, samtliga nycklar skall då finnas annars skall låset ersättas av ett nytt i föreningens system, kostnaden står säljaren för.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Kone Kundcenter
Kundcenter: 0771-50 00 00 (bemannat dygnet runt)
Ange Brf Tryckaren Uppsala och vilket trapphus (adress) det berör.
Det är endast övriga fel och brister som inte kräver akut åtgärd som skall anmälas till styrelsen.
- Epost: styrelsen@brftryckaren.se
- Använd kontaktformuläret här på hemsidan (klicka här)
- Ring någon i styrelsen (anslag finns i trapphuset)
2. Regler
Vid störning hjälper styrelsen till och anmälan görs direkt dit. Mejla (styrelsen@brftryckaren.se), använd kontaktformuläret här på hemsidan (klicka här) eller ring någon i styrelsen (anslag finns i trapphusen).
Nedan följer några generella tips:
Skriv ner hur du upplever situationen, när störningen inträffar (datum och tider) och vart störningen kommer från.
Använd gärna föreningens blankett:
Störningsrapport
- Tänk över problemet, hur stort är problemet? Hur vill du att problemet skall lösas?
- Tala med en bekant så får du ofta perspektiv på situationen.
- Sov på saken och var inte arg när du konfronterar din granne. Gå till din granne för att komma fram till en konkret lösning – inte för att få utlopp för din ilska.
- Prata med din granne. Berätta hur du upplever situationen. Berätta inte vad grannen skall och inte skall göra, det kan uppfattas som ett påhopp.
Föreningen har 135 bilplatser och 3 MC-platser i garage.
25 garageplatser har utrustats med infrastruktur för laddning av fordon – ytterligare 25 projekteras för framtida behov.
Hyra
- Garageplats utan laddinfrastruktur – 850 kr/mån,
- Garageplats med laddinfrastruktur, inkl mätning och debitering – 1100 kr/mån, förbrukning debiteras per kWh, se tariff under den rubriken.
- MC-plats – 300 kr/mån
Vid hyra av garageplats ingår en fjärrkontroll till garageportar, beställning av sådan görs via styrelsen.
Förvaltning
Förvaltningen av föreningens garageplatser samt kö hanteras av numer SBC.
Sedan den 8 mars 2024 hanterar SBC föreningens garageplatser. All hantering skall ske via SBC Hemma (logga in med BankID).
Om du tilldelats en Garageplats med laddinfrastruktur, skall du kontakta styrelsen för att få tillgång till laddningsroboten, via nyckeltagg och telefonapp.
Regler för tilldelning, skifte och kö till garageplats
Grunden är att alla medlemmar skall beredas lika rätt till parkering.
Tilldelning av plats
Tilldelning av plats sker i turordning, man ställs i kö den dagen man ansöker om plats.
Om du ännu inte är inflyttad är det tillträdesdagen som är din prioritet i garagekön.
Styrelsen kan när som helst anvisa annan garageplats – detta kan ske med två veckors varsel.
Vid kö och en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Kö för byte av parkeringsplats
Kö för byte av parkeringsplats inom garaget finns. Datum för ansökan agerar som kösenioritet. Man kan bara ansöka om zontilldelning (Norr K2-6, Syd P33-37, Öst P57-63 eller Väst P53-55). Se nedan karta.
Om en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Dubbla platser
Dubbel tilldelning sker endast i mån av plats och den andra platsen ställs med en månads uppsägning – detta för att bereda plats för de medlemmar, som idag inte har någon plats, som i framtiden vill ha en plats.
Uppsägning av en andra plats sker om kö till garaget finns.
Den som haft förmånen att ha dubbla platser längst är den vars andraplats sägs upp först.
Garageplats med infrastruktur för laddning av fordon
För att kvalificera för en garageplats med infrastruktur för laddning av fordon krävs det att du har en garageplats. Du kan alltså inte kliva före i garagekön.
Dubbel tilldelning av garageplats med laddinfrastruktur sker bara i undantagsfall och faller under regeln för dubbla platser.
Manualer
Easee - Manual Billaddare i Garage
Aimo Park har uppdrag att sköta bevakningen och har rätt att utfärda krav på kontrollavgift vid olovlig parkering, Detta gäller även olovlig användning av P-plats i garaget.
Olovlig parkering anmäls direkt till Parkeringsbolaget:
Aimo Park Telefon 0771-96 90 06
Andrahandsupplåtelse kräver styrelsens godkännande och ges för högst ett år åt gången och per skäl.
– Gäller ej i lägenhet med särskilt avsedd uthyrningsdel.
Förhandsinformation om du kommer få hyra ut eller inte kan inte ges, styrelsen beslutar detta under sina ordinarie möten, ca 10 gånger om året, handläggningstiden kan under längre upphåll (över sommaren eller Jul & Nyår) ta längre tid än 30 dagar.
Ansökan gör du via SBC Hemma.
Loggar in gör du med Bank ID.
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
3. Medlemskap
Föreningen har 135 bilplatser och 3 MC-platser i garage.
25 garageplatser har utrustats med infrastruktur för laddning av fordon – ytterligare 25 projekteras för framtida behov.
Hyra
- Garageplats utan laddinfrastruktur – 850 kr/mån,
- Garageplats med laddinfrastruktur, inkl mätning och debitering – 1100 kr/mån, förbrukning debiteras per kWh, se tariff under den rubriken.
- MC-plats – 300 kr/mån
Vid hyra av garageplats ingår en fjärrkontroll till garageportar, beställning av sådan görs via styrelsen.
Förvaltning
Förvaltningen av föreningens garageplatser samt kö hanteras av numer SBC.
Sedan den 8 mars 2024 hanterar SBC föreningens garageplatser. All hantering skall ske via SBC Hemma (logga in med BankID).
Om du tilldelats en Garageplats med laddinfrastruktur, skall du kontakta styrelsen för att få tillgång till laddningsroboten, via nyckeltagg och telefonapp.
Regler för tilldelning, skifte och kö till garageplats
Grunden är att alla medlemmar skall beredas lika rätt till parkering.
Tilldelning av plats
Tilldelning av plats sker i turordning, man ställs i kö den dagen man ansöker om plats.
Om du ännu inte är inflyttad är det tillträdesdagen som är din prioritet i garagekön.
Styrelsen kan när som helst anvisa annan garageplats – detta kan ske med två veckors varsel.
Vid kö och en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Kö för byte av parkeringsplats
Kö för byte av parkeringsplats inom garaget finns. Datum för ansökan agerar som kösenioritet. Man kan bara ansöka om zontilldelning (Norr K2-6, Syd P33-37, Öst P57-63 eller Väst P53-55). Se nedan karta.
Om en plats blir tillgänglig tillfrågas den med längst kötid, om den tackar nej till den erbjudna platsen går styrelsen vidare till nästa i kö osv.
Tackar man nej förlorar man sin kötid och datumet för nekandet blir din nya köplats.
Efter tre nekade skiften förlorar du din plats i kön och kan inte kvalificera in till listan på 3 månader.
Dubbla platser
Dubbel tilldelning sker endast i mån av plats och den andra platsen ställs med en månads uppsägning – detta för att bereda plats för de medlemmar, som idag inte har någon plats, som i framtiden vill ha en plats.
Uppsägning av en andra plats sker om kö till garaget finns.
Den som haft förmånen att ha dubbla platser längst är den vars andraplats sägs upp först.
Garageplats med infrastruktur för laddning av fordon
För att kvalificera för en garageplats med infrastruktur för laddning av fordon krävs det att du har en garageplats. Du kan alltså inte kliva före i garagekön.
Dubbel tilldelning av garageplats med laddinfrastruktur sker bara i undantagsfall och faller under regeln för dubbla platser.
Manualer
Easee - Manual Billaddare i Garage
Brf Tryckaren har försäkring för fastigheterna. Vi har också tecknat ett s.k. bostadsrättstillägg kollektivt för alla lägenheter.
Bostadsrättstillägget täcker den inredning och utrustning i lägenheten som bostadsrättshavaren ansvarar för enligt stadgarna (se dessa §32). Det är bl.a. köksinredning, vitvaror, sanitetsporslin, ledningar, innerdörrar, ytterdörr, ytskikt, golvbeläggning.
Om en skada berör både egendom som den boende äger och inredning och utrustning som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för blir det två självrisker. En på hemförsäkringen för egna ägodelar och en på det kollektiva bostadsrättstillägget för inredning och utrustning. Bostadsrättshavarens svarar för båda.
Dubbla självrisker kan undvikas genom att ha ett eget bostadsrättstillägg till den egna hemförsäkringen.
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar Uppsala
Vid skada ring: 018-68 55 00
Du kan också anmäla din skada online här
Försäkringsnummer: 250904
Brf Tryckarens organisationsnummer är 769616-5567
Glöm inte bort att meddela styrelsen. Mejla (styrelsen@brftryckaren.se) eller använd kontaktformuläret längst ner på denna sidan.
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av information/dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
Från 1 januari 2023 byter föreningen ekonomiskförvaltare till SBC.
Läs mer om vad som händer då i deras välkomstbrev.
Det kan du kan ladda ner här:
SBC - Välkomstbrev 2022
Andrahandsupplåtelse kräver styrelsens godkännande och ges för högst ett år åt gången och per skäl.
– Gäller ej i lägenhet med särskilt avsedd uthyrningsdel.
Förhandsinformation om du kommer få hyra ut eller inte kan inte ges, styrelsen beslutar detta under sina ordinarie möten, ca 10 gånger om året, handläggningstiden kan under längre upphåll (över sommaren eller Jul & Nyår) ta längre tid än 30 dagar.
Ansökan gör du via SBC Hemma.
Loggar in gör du med Bank ID.
SBC
MEDLEMSPORTALEN, SBC Hemma
Här kan du logga in via Bank-ID här hittar du dina avier, ställa dig i parkeringskö, ansöka om andrahandsuthyrning, kontakta kundtjänst, ta del av dokument som styrelsen delar.
SBC Hemma: https://hemma.sbc.se/
Här kan du även uppdatera din kontaktinformation, epost, telefonnummer etc.
Behöver du ändå komma i kontakt med SBC kontakta dem enligt nedan:
Kundtjänst: 0771-722722
Formulär: Kontakta kundtjänst – SBC
ePost: kundtjanst@sbc.se
Brf Tryckaren, kundnr: 3021,
c/o SBC AB,
Box 226,
851 04 Sundsvall
4. Teknik
Leverantör är Bravida Fire & Security.
Det finns ingen huvudnyckel. Du måste själv lösa problemet om du har fel på låset, har låst dig ute eller blivit av med en nyckel. Föreningen har inget avtal om låsjour.
Vid behov av låssmed skall Bravida Fire & Security alltid anlitas.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Om du skulle förlora en nyckel, tagg eller din fjärrkontroll – Anmäl det alltid och omgående till styrelsen!
Överlämning av nycklar, taggar och fjärrkontroller sker genom nyckelskåp installerat i uppgång Portalgatan 63, vid tvättstugan
Instruktioner kommer från Bravida Fire & Security när skåpet är redo för inlämning eller utlämning.
Överlåtelser
Vid överlåtelser beställer styrelsen detta hos Bravida Fire & Security ca två veckor innan tillträdet. Om det har skett en överenskommelse om tidigare eller senare tillträde behöver styrelsen särskilt meddelas om detta. Sker inte överlåtelsen av nycklar via skåpet kan styrelsen inte förväntas ha kontroll på er överlåtelse och styrelsen tar således inget ansvar för överlåtelsen eller att antalet nycklar som överlämnas är korrekt. Du som köpare kan då inte vara säker på att du har de enda nycklarna till lägenheten.
Beställning extra lägenhetsnyckel, nyckelbricka eller fjärrkontroll till garage
Det krävs en rekvisition från styrelsen för att kunna beställa nyckel till lägenheten. Beställning kan endast göras hos Bravida Fire & Security.
Fyll i den här blanketten och skicka en scannad eller fotad kopia till styrelsen@brftryckaren.se eller lägg den i Brf Tryckarens postfack på Portalgatan 63.
Blankett Nyckelbeställning
För ändring i porttelefonen använd denna mall, skicka den sedan till styrelsen.
Porttelefon - Beställning
Fungerar inte fjärrkontrollen till garaget?
De två vanligaste orsakerna är att den behöver startas om eller att batteriet är slut.
- Börja med att starta om öppnaren:
- Håll de två markerade knapparna nertryckta i ca 10 sekunder.
- Först blinkar ljusdioden, efter ett tag slocknar den och tillslut lyser med fast sked.
- Nu kan du släppa knapparna och öppnaren bör fungera igen
- Om den ändå inte fungerar så kan batteriet vara slut:
Två knappbatterier, typ CR2016 (3 V)
Upphittade nycklar, taggar eller fjärrkontroller kan anmälas till styrelsen för vidarebefordran till rättmätig ägare.
Bravida Fire and Security
Tekniska problem:
Telefon: 0771-128 128
e-port: service.sakerhet@bravida.se
Om du installerar lås som inte finns i föreningen system är det ditt ansvar att föreningens entreprenörer kan komma in i din lägenhet, föreningen kommer inte hantera detta alls! Utöver det skall föreningens lås återställas vid avflytt, samtliga nycklar skall då finnas annars skall låset ersättas av ett nytt i föreningens system, kostnaden står säljaren för.
Du står själv för kostnaden för lås, nycklar, nyckeltaggar och fjärrkontroller samt programmering av porttelefon!
Dokument
Bopärmen
Bopärmen är inte längre aktuell, all information du behöver finns här på hemsidan.